• abacus-1866497-1920
  • alphabet-1223623-1920
  • art-1869490-1920
  • chalk-1320273-1280
  • chalk-2106363-1920-1-
  • chalk-672187-1920
  • color-1834643-1920
  • color-866060-1920
  • colored-pencil-2604456-1920
  • colored-pencils-1506589-1920
  • colored-pencils-2361661-1920
  • colors-768691-1920
  • colours-2571175-1920
  • crayon-2009816-1920
  • crayon-2162075-1920
  • crayon-2524562-1920
  • crayons-2663935-1920
  • crayons-390763-1920
  • letter-1219547-1920
  • palette-3046067-1920
  • paperclip 178126
  • pen 581881 1
  • pen-2000538-1920
  • pencils-2239879-1920
  • pens-2267254-1920
  • school-supplies-2690530-1920
  • trash 104739
  • hands 11440
  • colored pencil 233758
  • wooden toys 116701
  • colored pencils 2127251
  • pencils 695380
  • colored pencils 1761449
  • brush 96240
  • lyrics 884879
  • heart 762564
  • color 1226144
  • color 241299
  • artistic 20555
  • colour 818268
  • music 433303
  • artistic 2061
  • artistic 2063
  • artistic 2065
  • bright 2796
  • chalk 1551569
  • color 1241879
  • color 1305606
  • notebooks 991862
  • color 1551469
  • color 787251
  • colored 166920
  • number 703136
  • tennis 897193
  • colored pencil 530838
  • colored pencils 1053282
  • colored pencils 1073675
  • cretaceous 178345
  • colored pencils 1609930
  • colored pencils 1631833
  • colored pencils 175263
  • pencils 389993
  • cretaceous 610146
  • colored pencils 269802
  • flecked 1228712
  • colored pencils 374146
  • colored pencils 374147
  • cube 659155
  • colored pencils 374771
  • colored pencils 656165
  • fabric 505184
  • colour pencils 450621
  • keyboard 191805
  • colour pencils 450624
  • notebooks 991858
  • ironing beads 1158176
  • crayons 21251
  • lego 252602
  • crayons 879974
  • green 1738220
  • highlighter 603995
  • notebooks 991860
  • soccer 670058
  • pencils 891411
  • paint 958689
  • pencils 1365337
  • paper 571937
  • pencils 389994
  • rubber bands 350095
  • crayons 879973
  • pens 1080451
  • pens 1129434
  • play stone 1743648
  • pencil 341809
  • paperclip 168336
  • painting 1067686
  • wax 1175873
  • paper 571938
  • colorful 1022022
  • knit 637084

Informationsbrev 

Kom ihåg vecka 8

Under hela veckan kommer vi att ha två praoelever från åk 8; Izabella och Jesper.
​​​​​​​
Tisdag 20 februari Skridskodag. 
kl. 8.20- ca 13.00 (skolan slutar). 
Gavlerinkens B-hall.
Tag med:
  • Skridskor
  • Hjälm
  • Liten matsäck
  • Klubba/puck (valfritt)
Skollunch serveras i ishallen. 
​​​​​​​Märk barnens saker med namn.

Torsdag 22 februari Teater. 
Den lilla mullvaden på Andersbergs bibliotek.

Torsdag 22 februari Läxa. 
Sista dagen för att lämna in matematikläxan och läsa upp svenskaläxan. Ny läxa delas ut till torsdag 8 mars (vecka 10).

Läxa varje torsdag​​​​​​​

  • Matematik- lämnas in
  • Svenska- läses upp
OBS! Det är viktigt att barnen har gjort läxorna och har med sig dem till skolan.

Vecka 7

Matematik
Under veckan har vi haft genomgångar i 20- tal, arbetat i matematikböckerna och på ipads. Under förra veckan (6) var det många elever som inte lämnade in sin matematikläxa och det är fortfarande många som inte lämnar in i tid.
Påminnelse om att matematikläxan ska in på torsdagar!

NO
Vi har börjat med ett nytt arbetsområde; våra sinnen och denna vecka gick vi igenom sinnet känsel. Vi tittade på en film och testade att känna på olika material utan att se. Vi testade meditation/avslappning och att känna efter hur det känns i kroppen.

SO
Vi har pratat om pengar; vad vi har pengar till, varför vi måste arbeta och vad olika saker kostar. Eleverna fick gissa vad en banan, en smörgås, en tandborste och en liter mjölk kostar. Detta blev till en intressant diskussion.

Svenska
Vi har under veckan fortsatt med vårt arbete om barnboksförfattaren Astrid Lindgren. Vi har tittat på flera olika filmklipp där vi fick stifta bekantskap med flera av hennes karaktärer så som Emil i Lönneberga, Kajsa Kavat och Nils Karlsson pyssling.
Under torsdagen arbetade vi med läsförståelse och gick igenom veckans läsläxa.
Vi har även under veckan fortsatt vårt arbete i Livet i bokstavslandet.

Musik
Vi har fortsatt med instrumentlära under veckan och gick igenom träblåsinstrument. Vi fick bland annat lära oss om tvärflöjt, saxofon och blockflöjt.

Gemensamt arbete med Förskoleklassen
I onsdags var det Alla hjärtans dag och det uppmärksammades med olika uppgifter i kärlekens tecken. Vi pysslade, åt semlor som eleverna i årskurs 2 hade bakat och tittade på film. Eftersom eleverna i årskurs 4 till 9 var borta på friluftsdag tittade vi på film i stora skolan.

Trevlig helg!
Anna, Elin, Lisa och Johan

Föräldrarådsmöte

Tisdag 13 februari kl. 17.30- 19.00
​​​​​​​Huvudbyggnaden sal C4

Om det är något ni vårdnadshavare önskar ska tas upp på mötet kontakta klassens representant:​​​​​​​​​​​​​​
  • ​​​​​​​Alvins pappa Björn

Kom ihåg vecka 7

Tisdag 13 februari Idrott.
Kom ihåg att ta med ombyte och handduk. Det är viktigt på att träna på att byta om och att duscha. 

Tisdag 13 februari kl. 17.30- 19.00 
Föräldrarådsmöte. Om det är något ni vårdnadshavare önskar ska tas upp på mötet kontakta klassens representant:​​​​​​​​​​​​​​
  • ​​​​​​​Alvins pappa Björn
Onsdag 14 februari Alla hjärtans dag. Vi kommer att fira på skolan genom samarbetsövningar, pyssel och semmelbak. Skoldagen slutar samma tid som vanligt.

Torsdag 15 februari Läxa. 
​​​​​​​Sista dagen för att lämna in matematikläxan och läsa upp svenskaläxan. 
Ny läxa delas ut till torsdag 22 februari.​​​​​​

Skridskodag tis 20/2

Gavlerinkens B-hall
kl. 8.20- ca 13.00 (skolan slutar)

Tag med:
  • Skridskor
  • Hjälm
  • Liten matsäck
  • Klubba/puck (valfritt​​​​​​​)
​​​​​​​Skollunch serveras i ishallen. 
​​​​​​​Märk barnens saker med namn.

Vecka 6

Matematik 
Vi har under veckan fortsatt arbeta med klockan, i hel och halv, med hjälp av böckerna och ipads.
Påminnelse om att läxorna är till på torsdagar och inte fredagar.

NO
Vi har fortsatt arbeta med material och denna vecka med kategorisering.
Vi har lärt oss om hur vi kan kategorisera material och egenskaper på olika sätt.

SO 
Denna vecka har vi arbetat med yrket polis. Vi har läst en faktatext med tillhörande läsförståelse om yrket och pysslat egna poliser.

Svenska
Vi har under veckan skrivit en så kallad Femrading om snö. En Femrading är en dikt bestående av fem rader: Rad 1: ett substantiv, Rad 2: två adjektiv, Rad 3: tre verb, Rad 4: fyra ord som beskriver en känsla och Rad 5: en synonym till det första ordet. Några av dikterna finns att beskåda på vår Facebook-sida.
Vi har även arbetat med läsförståelse i vår läsförståelsebok.

Musik
Vi har under veckan påbörjat ett nytt arbetsområde; Instrumentlära.
I detta går vi igenom olika instrument från olika instrumentgrupper. Denna vecka har vi gått igenom Bleckblåsinstrument så som trumpet, tuba och saxofon.

Gemensamt arbete med Förskoleklassen
Vi fortsätte även denna vecka med vårt arbete om värdegrund.
Vi tittade på Ugglan och kompisproblemet. Efter detta fick barnen i uppgift att tänka efter på om det var någonting som man hade gjort eller sagt som inte var så bra. Sedan skrev vi ner dessa saker på papper och kastade sedan dessa i papperskorgen. På detta sätt illustreras nystart och möjligheten till att välja att göra bra saker i fortsättningen. 

Anna, Elin, Lisa och Johan

Kom ihåg vecka 6

Tisdag 5 februari Idrott. Kom ihåg att ta med ombyte och handduk. Det är viktigt på att träna på att byta om och att duscha. 

Torsdag 8 februari Läxa.
Sista dagen för att lämna in matematikläxan och läsa upp svenskaläxan.
Ny läxa delas ut till torsdag 15 februari.

​​​​​​​Fredag 9 februari Leksaksdag.
Man får, om man vill, ta med sig en leksak hemifrån. Det man inte får ta med sig är vapen, masker, mobil eller Ipad.

Sportlovsfritids

Mån 26 februari- fre 2 mars (v. 9)
För barn i behov av omsorg under sportlovet ska blanketten 
​​​​​​​Sportlovsfritids fyllas i och lämnas in till skolan senast fredag 9 februari.
OBS! Om blanketten Sportlovsfritids 
​​​​​​​inte lämnas in i tid förutsätter skolan att ditt barn inte är i behov av omsorg under sportlovet. Detta innebär att ett oanmält barn nekas inträde till Fritids.

Vecka 5

Matematik 
Vi har under veckan haft genomgångar i klockan och i hel och halv. Vi har spelat memory med olika klockslag och vi har även pysslat egna klockor. Vi har även fortsatt arbeta i matematikböckerna.
Påminnelse: Läxorna ska in på torsdagar, det är nämligen många elever som glömmer att lämna in läxan.

NO
Vi har fortsatt arbeta med material och denna gång har vi arbetat med kategorisering; hur vi på olika sätt kan kategorisera material och egenskaper.

SO
Vi har under veckan fortsatt arbeta med yrken och denna vecka har vi gått igenom yrket Optiker.

Svenska
Vi har under veckan tränat på bokstavsinlärning med bokstäverna N och U i våra Livet i bokstavslandet-böcker. Och vi har fortsatt arbeta med läsförståelse.

Musik
Under veckans musikpass har vi målat våra känslor till musik. Vi lyssnade till fyra olika låtar som vi sedan skulle koppla till en färg och en känsla.

Gemensamt arbete med Förskoleklassen
Vi har under veckan fortsatt vårt gemensamma arbete om värdegrund och denna vecka gjorde vi säger-blomman om hur vi säger saker till varandra och hur vi beter oss. I Onsdags besökte vi skolcafé Mums och stöttade klass 3 i sitt arbete om Afrikas bergsgorillor. Vi handlade i cafét och lyssnade till en föreläsning och tittade på powerpoint och film om bergsgorillorna.

Trevlig helg!

Anna, Elin, Lisa och Johan

Kom ihåg vecka 5

Tisdag 30 januari Idrott. Kom ihåg att ta med ombyte och handduk. Det är viktigt på att träna på att byta om samt att duscha.  

Onsdag 31 januari Eleverna i årskurs 3 håller caféförsäljning i skolcafé Mums till förmån för Afrikas bergsgorillor. ​​​​​​​Eleverna i Förskoleklassen och åk 1 får handla för max 10 kr var.

Torsdag 1 februari Sista dagen för att lämna in matematikläxan och läsa upp svenskaläxan. Ny läxa delas ut till torsdag 8 februari.

Sportlovsfritids

Mån 26 februari- fre 2 mars (v. 9)
För barn i behov av omsorg under sportlovet ska blanketten 
​​​​​​​Sportlovsfritids fyllas i och lämnas in till skolan senast fredag 9 februari.
OBS! Om blanketten 
Sportlovsfritids inte lämnas in i tid förutsätter skolan att ditt barn inte är i behov av omsorg under sportlovet. Detta innebär att ett oanmält barn nekas inträde till Fritids.

Vecka 4

Svenska
Vi har under veckan tränat på bokstavsinlärning med bokstäverna S och Å i våra Livet i bokstavslandet-böcker. I tisdags gick vi till biblioteket där barnen fick låna en faktabok samt en skönlitterär bok. Vi kommer att ha dessa böcker i skolan och när det finns en stund över kan man välja att läsa i dem. Vi har även arbetat med läsförståelse under veckan.

Matematik
Vi har haft genomgångar i talområdet 0-20, genomgångar i pengar och dess värde samt tiotal och entalövergångar.

NO
Vi har fortsatt arbeta med material. Vi ritade hur man såg ut på vikingatiden och i nutid. Vilket material kläderna är gjorda utav och dess redskap.

SO
Under veckan som har gått har vi när tillfälle getts arbetat med våra brandmän. De som är klara sitter uppsatta i hallen. 

Musik
Vi fortsatt vårt arbete med ett musikgenrequiss. Vi lyssnade på en rad olika låtar där vi skulle svara på vilken genre som musiken kom ifrån. Genrerna var populärmusik, konstmusik eller folkmusik. Eleverna var jätteduktiga på detta.

Gemensamt arbete med Förskoleklassen
Vi har denna vecka fortsatt vårt gemensamma arbete om värdegrund. Vi har tillverkat Gör-blomman om hur man gör när man är en bra kompis. Sedan tittade på ett avsnitt av Vi är bäst där de samtalade om hur man skall göra för att vara en bra lyssnare.

Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 4

Tisdag 23 januari Idrott. Kom ihåg att ta med ombyte och handduk. Det är viktigt på att träna på att byta om samt att duscha.  

Torsdag 25 januari Sista dagen för att lämna in matematikläxan och läsa upp svenskaläxan.
Nya läxor delas ut till torsdag 1 februari.

Gorillafika ons 31 jan

kl. 8.30
Max 10 kr var

Hjälp klass 3 att hjälpa bergsgorillorna genom att handla apgod fika i skolcafé Mums. Alla intäkter går oavkortat till Världsnaturfondens (WWF) arbete för att rädda och skydda Afrikas bergsgorillor. 

Eleverna i Förskoleklassen och åk 1 får handla för max 10 kr var.

Vecka 3

Svenska 
Denna vecka har vi arbetat med Veckans ord två gånger. Vi börjar närma oss slutet på denna bok. Vi har skrivit en hel del i vårt gemensamma temaarbete tillsammans med Förskoleklassen.
Vi har även tränat på läsförståelse i vår nya bok. Det är lite svårt men det går bra. Vi har återigen kommit igång med läsläxorna. Vi vill påminna om vikten av att göra läxorna tillsammans med ert barn. Samt vikten av att barnen lämnar in och läser upp för oss på utsatt datum.  

Matematik
Vi fortsätter att arbeta i matematikböckerna, vi har haft genomgångar i tiotal och ental i skrift, tal före och efter, samt addition med tiotal och ental.

No
Vi fortsätter att arbeta med olika material, vad vi använder för material förr och nu. Vi studerar två människor från olika tider i historien och tittar på likheter och olikheter. Vi känner på olika material och beskriver dess egenskaper.

SO
Vi har börjat med ett nytt kapitel som heter Jobba och tjäna pengar. Vi kommer att arbeta en hel del med det framöver och vi börjar med yrken.

Musik
Vi har inlett ett nytt arbetsområde; olika musikgenres. Vi har pratat om och lyssnat på musik från konstmusik, folkmusik och populärmusiken.

Gemensamt temaarbete med Förskoleklassen
Vi har denna vecka fortsatt med vårt temaarbete om värdegrund. Denna vecka har vi förutom att titta på två kortfilmer gjort en Tröstabok och en Kompisblomma i våra blandade grupper. Kompisblommorna sitter uppe i årskurs etts klassrum samt  i förskoleklassens hall.  

Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 3

Tisdag 16 januari Idrott.
Tag med ombyte och handduk. Det är viktigt på att träna på att byta om samt att duscha.

Torsdag 18 januari Läxa. 
​​​​​​​
Sista dagen att lämna in matematik-läxan och läsa upp svenskaläxan. Ny läxa delas ut till torsdag 25 januari.

Läxa varje torsdag

Från och med vecka 2 kommer eleverna i åk 1 att ha sin matematik- och läsläxa från torsdag till torsdag.

Vecka 2

Svenska
Denna vecka har vi börjar att arbeta i en ny bok där vi tränar bland annat på läsförståelse. Vi läser en text tillsammans och sedan svarar vi på frågor om den. Antingen enskilt eller i grupp. I temat tillsammans med Förskoleklassen har vi skrivit meningar till våra gruppers egna bok om Att säga förlåt.

Matematik
Vi fortsätter att arbeta i matematikböckerna, många har börjat arbeta i 1 B nu, de som inte har gjort färdigt 1 A-boken tills vecka 4 kommer att få 1 B då. De flesta barnen arbetar med talområdet 10-20.

No
Vi har börjat med ett nytt arbetsområde; olika material.

SO
Vi har arbetat vidare med förbud och regler. Denna vecka har vi arbetat med och diskuterat kring regler i trafik.

Gemensamt arbete med Förskoleklassen
Vi startar igång denna nya termin och år med ett gemensamt arbete kring värdegrund. Vi kommer under de kommande veckorna att arbeta tematiskt med värdegrund. Vi började med att titta på två filmer som handlade om att gå halva vägen var och att säga förlåt. Efter filmerna har vi diskuterat olika dilemman samt hur man kan lösa dem på ett bra sätt. Barnen har sedan blivit indelade i blandade grupper från båda klasserna. Där har de gemensamt fått göra en egen bok om Att säga förlåt.  Vi har även lekt olika lekar som går ut på att samarbeta; Rockringsleken och Blickleken.

Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 2 

Måndag 8 januari Planeringsdag. 
OBS! Skola och fritids är stängt.
​​​​​​​
Tisdag 9 januari kl. 8.20 Skolstart. 
Idrott. Tag med ombyte och handduk. Det är viktigt att träna på att byta om och att duscha. 

Fredag 12 januari Läs- och matematikläxa delas ut. Sista dagen för återlämning och återläsning är fredag 19 januari​​​​​​​.

Frivillig lovläxa

Under vinterlovet har vi skickat med vissa elever matematikböckerna hem. Andra har fått med sig ett kompendium.
Detta är en önskan från många
elever och helt frivilligt.

Vecka 51

Denna sista vecka på terminen har vi haft schemavikande uppgifter hela veckan. Då det var många ur personalen som var borta i måndags hade vi vår musiklärare Mats som vikarie.
 
Vi har även haft en gammal elev som praktikant denna vecka som heter Karim. Han har varit med i verksamheten och varit väldigt omtyckt av både barn och personal.
 
I tisdags hade vi en elevens val-dag. Barnen fick välja på aktiviteter utomhus, aktiviteter inomhus eller titta på film. Vi fick en fin dag tillsammans med många olika saker att göra.
 
I onsdags inledde vi dagen med mysfrukost där vi åt tomtegröt, smörgås med ost eller kalkon samt varm choklad. Vi tittade även på film. Bilder från morgonen finns att beskåda på vår facebooksida.
 
Torsdagen spenderade vi utomhus i Hemlingby. Det tog sin lilla stund att promenera upp allihop. Men väl där uppe åt barnen av medhavd matsäck. Sedan var det några som gjorde ett försök till att åka pulka. Men då det bara var is i backen gick det tyvärr inte. Grillen tändes och hamburgare grillades till lunch. Vi lekte på plats och runt omkring i skogen. Sedan vandrade vi tillbaka till skolan. Väl tillbaka gick vi in och lekte, ritade, pysslade eller tittade på film. Vi var alla lite trötta då.
 
Fredagen var höstterminens sista dag. På denna städade vi vårt klassrum och blev bjudna på julbord till lunch. I matsalen var det dagen till ära extra fint dukat samt lite olika maträtter förknippade med julen att välja på. 
På årets sista pass myste och fikade vi med lussebullar tillsammans med eleverna i Förskoleklassen och årskurs 2.

Vi skulle vilja passa på att tacka för denna termin samt önska er alla en riktigt  
GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!
 
Vi ser fram emot att träffa er alla igen tisdag 9 januari kl. 8.20 då skolan drar igång igen.
 
Anna, Elin och Lisa  

Kom ihåg vecka 51  

Tisdag 19 december Elevens val.
Pyssel, utelek och filmvisning. 

Onsdag 20 december Mysfrukost.
kl. 8.20 börjar vi dagen med julfrukost tillsammans med åk 1.
Vi bjuder på tomtegröt med smörgås och tittar på film. 
På eftermiddagen pysslar vi.

Torsdag 21 december Hemlingby.
kl. 8.20- 13.00​​​​​ Utflykt till Hemlingby.
OBS! Kläder efter väder är ett måste då vi är utomhus hela dagen. 
Skolan bjuder på lunch men tag gärna med egen matsäck.

Fredag 22 december Avslutning.
kl. 8.20- 13.00 Vi städar klassrummet och äter jullunch.  

Ombyte 

Det är blött ute och barnen blir snabbt blöta. Se till att barnen har extrakläder att byta till när de kommer in. Strumpor byter de i stort sett efter varje rast.

Pulkahjälm

Nu när det har kommit lite snö är det många som vill åka pulka. Man får gärna ta med sig sin egna hjälm till skolan då våra utlåningshjälmar endast finns i begränsad upplaga. Tänk på att hjälmen som ni tar med har ett grönt godkänt spänne.

Vecka 50

Svenska
Denna vecka har vi återigen arbetat med Veckans ord. Detta arbete har legat vilande under veckorna då vi har arbetat med Nobel. Veckans ord var röd, duk, duva och låda.
På Luciadagen skrev vi dikter om Lucia. De som ville hade sedan möjlighet att gå in till Förskoleklassen och läsa upp dikterna för dem. 
Vi har avslutat arbetet med våra sagor. Eleverna fick läsa upp dem för varandra. De har alla gjort ett jättebra jobb. 
 
SO
Vi har påbörjat kapitlet Tillåtet och förbjudet. Vi har läst en text samt diskuterat kring vad det finns för regler; hemma, i skolan, i olika idrotter och i samhället.
Vi diskuterade kring vilka som är bra respektive dåliga regler.
Eleverna satt i mindre grupper och diskuterade för första gången.
De var jätteduktiga.

Matematik
Vi har haft fortsatta genomgångar i 10-talskompisar och arbetat med symmetri genom att skapa en katt med olika geometriska figurer.

NO
Vi har arbetat utomhus med Mitt träd och skrivit en fältstudie hur trädet såg ut nu jämfört med för två månader sedan.

Gemensamt arbete med Förskoleklassen

Under musiken i tisdags läste vi en musiksaga om Lucia, där vi alla var delaktiga och hjälpte till att sjunga sånger i sagan. 
Vi har även arbetat med mitt träd. Vi gick till skogen och tittade på våra träd för att se om något hade förändrats. Vi tittade även runt omkring på marken efter förändringar. 
Vi avslutade denna, näst sista veckan på terminen, med lite julpyssel.

Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 50

Tisdag 12 december Idrott.
Kom ihåg att ta med ombyteskläder samt handduk. Det är viktig att träna på att byta om och att duscha. 
 
Onsdag 13 december Lucia.
Förskoleklassen och årskursk 1 går tillsammans med sina pedagoger till skolans Luciafirande i skolmatsalen.
 
Fredag 15 december Läxor.
​​​​​​​Sista dagen för att lämna in matematikläxan och återläsa läsläxan.
Ingen ny läxa lämnas ut till sista veckan. Läxorna återupptas i januari.

Vecka 49

Denna vecka har vi arbetat mycket med skolans gemensamma Nobeltema.

​​​​​​​Svenska 
Vi har arbetat klart med våra dikter. Det blev många olika dikter men det gemensamma temat var Frihet.  Vi har fortsatt med våra sagor. Vi har kommit fram till den avslutande delen: SLUT. Eleverna kommer under nästa vecka att få läsa upp sina sagor för varandra. Det ska bli roligt att få höra allas sagor i helhet.

Matematik
Vi har haft genomgångar i 5-talkompisar och 10-talskompisar och tittat på matematiklandet om dessa begrepp. Därefter har vi arbetat i matematikböckerna.

NO
Vi har haft ett fortsatt arbete med skolans gemensamma Nobeltema där eleverna har fått bygga klart sina bilar. Fredag 8 december hade skolan avslutning på det gemensamma Nobelarbetet med Nobelprisutdelning och Nobellunch. 
Vi har även haft genomgång i årstider under veckan.
  • Då fredagen gick fortare än vad vi hade tänkt hann vi inte läsa läsläxan eller rätta matematiken. Vi kommer istället att ge ut ny läxa på måndag 11 december som är till fredag 15 december.  
Gemensamt arbete med Förskoleklassen
På musiklektionen i tisdags sjöng och dansade vi klassiska julsånger så som Karusellen och Prästens lilla kråka. Det var roligt. Vi avslutade lektionen med dansstopp a'la julmusik.
I fredags hade vi en elevens val-dag. Vi avslutade då vårt skolgemensamma Nobelarbete med en gemensam Nobelprisutdelning i matsalen. Vi gratulerar alla vinnare som fått pris. Sedan tittade vi på film som en belöning för att både Förskoleklassen och årskurs 1 uppnått sin belöning genom att genomföra bra lektioner tillsammans. Man kunde även välja på att komma in till Salong Elin & Anna där man kunde bli fin i håret samt få sina naglar målade om man kände för det. Klockan 11 var det dags för oss att inta en trerätters Nobellunch i skolmatsalen. På det sista arbetspasset efter Nobellunchen fortsatte myset.
 
Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 49

Måndag 4 december IUP-samtal

Tisdag 5 december Idrott. 
Kom ihåg att ta med ombyteskläder samt handduk. Det är viktigt att träna på att byta om och att duscha.

Tisdag 5 december IUP-samtal
​​​​​​​
Onsdag 6 december Föräldraråds-
möte kl. 17.30-19.00 sal C4.
Om det är något ni vårdnadshavare önskar ska tas upp på mötet kontakta klassens representant: 
Alvins pappa Björn​​​​​​​​​​​​​​.

Torsdag 7 december IUP-samtal

Fredag 8 december Nobel.
Elevens val- dag och avslutning på det skolgemensamma arbetet kring årets Nobeltema: Frihet.​​​
kl. 8.30 Nobelprisutdelning
kl. 11.00 Nobellunch  
kl. 13.00 Skoldagen slutar
Några av barnen har frågat om man får ha finare kläder på sig denna dag. Självklart får man det. Man får ha vilka kläder man vill på sig.  

Fredag 8 december Läxor.
Sista dagen för att lämna in matematikläxan och återläsa läsläxan. Ny matematikläxa och ny läsläxa lämnas ut till fredag 15 december.

Fredag 8 december Vinterlovsfritids.
​​​​​​​Sista dagen för Anmälan om vinterlovsfritids.

Vecka 48

Vi har denna vecka fått säga hej då till Azadi som slutat hos oss för att flytta till Sandviken. Under en av veckans svenskalektioner ritade vi teckningar till honom. Vi skrev även någonting som vi tyckte att Azadi var bra på. Det blev många kramar när han gjorde sin sista dag hos oss i tisdags.   

Under veckan har vi arbetat vidare med våra sagor där vi har kommit fram till del tre där vi skulle lösa problemet som vi skrev om förra veckan. Sagorna blir riktigt bra. Eleverna är så kreativa.  
Vi har även börjat arbeta på vår dikt som vi ska skriva till det skolgemensamma Nobeltemat om frihet.
  
På SOn denna vecka fick vi lära oss om ännu en modig person som har kämpat för frihet, Malala Yousafzai. 

Vi har under veckan arbetat vidare i matematikböckerna och tränat på att skriva siffor. Om ert barn är klar tidigare med matematikläxan får ni gärna lämna in den tidigare under veckan än på fredagen.

Under veckans NO har vi fortsatt att arbeta med Nobeltemat och där bygga klart våra bilar.
Barnen har gjort en varsin julgranskula där det står ett snällhetsuppdrag som barnen ska få utföra under dagen. Vi drar ett nytt uppdrag varje dag ända fram till vinterlovet.

Vi har under veckan även arbetat med vårt gemensamma arbete med Förskoleklassen. På musiken i tisdags fortsatte vi att tillsammans sjunga julsånger samt dramatisera I ett hus i skogens slut.  Barnen tyckte att det var roligt och många hann prova på att vara aktörer och berättare. 
Vi har fortsatt att bygga på våra bilar som ingår i årets Nobeltemaarbete. Bilarna börjar se riktigt bra ut. Under torsdagen fortsatte vi med att måla, limma och designa våra bilar hela dagen. Fredag 8 december avslutas årets Nobelarbete med Nobelprisutdelning och Nobellunch. 

Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 48

Tisdag 28 november Idrott. 
Kom ihåg att ta med ombyteskläder samt handduk. Det är viktigt att träna på att byta om och att duscha.

Fredag 1 december Läxor.
Läsläxa.
Ny läsläxa delas ut till fredag 8 december.
​​​​​​​
Matematikläxa.
Ny matematikläxa delas ut till fredag 8 december.

Pysselläxa

Ta med en toalettrulle och en glasburk till skolan. Glasburken ska vara urdiskad och utan etikett. 
Föremålen ska användas till pyssel.

IUP-samtal vecka 49

Måndag 4 december
Tisdag 5 december
Torsdag 7 december

  • Nobel1
  • Nobel2
  • Nobel3
  • Nobel4

Vecka 47

I svenskan denna vecka har vi arbetat med veckans ord. Vi har fortsatt att arbeta med hur man skriver en saga och vilka delar som behöver vara med. Vi har nu kommit till att skapa ett problem eller en händelse i sagan. Det var stor skrivarglädje i klassen under passet.

I SOn under de närmaste veckorna kommer vi att arbeta med några viktiga profiler som genom sitt arbete för frihet har förbättrat världen. Denna vecka lärde vi oss om Martin Luther King Jr. Fråga gärna era barn om de kan berätta någonting om honom.

I NO har vi påbörjat ett projekt om Alfred Nobel. Vi har arbetat kring uppfinningen hjulet. Vi har påbörjat ett bygge kring denna uppfinning, ett fordon som vi ska förbättra.

I matematiken har vi under veckan arbetat vidare i läroböckerna med subtraktion och addition.

Nobel 2017
Under veckorna 47-49 kommer vi att gemensamt med hela skolan arbeta med Alfred Nobel och årets tema: Frihet. Vi började i tisdags med att titta på en PowerPoint om Alfred Nobel. Vi fick lära oss att han var en uppfinnare och uppfann dynamiten. Vi talade om vad en uppfinnare gör. Nobelpriset grundade han för att han inte ville att hans släktingar skulle få ta del av hans arv. Han ville istället att människor som gjort någonting bra skulle få ta del av hans pengar. Under torsdagen började vi att uppfinna och utveckla något fordon som har hjul. Vi arbetade med detta under hela torsdagen och kreativiteten och skaparglädjen flödade (se bildspelet till vänster).

IUP-samtal vecka 49
Inför samtalet förbereder du som vårdnadshavare dig genom att ta del av den Individuella utvecklingsplanen i Skola 24 som är tillgänglig från onsdag 29 november. För detta krävs ett konto i Skola 24. Om du inte har något konto i Skola 24, eller behöver aktivera det, tar du kontakt med administratör Maria Matikainen via E-post.

Trevlig helg 
Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 47

Måndag 20 november Nobel.
Skolgemensamt arbete i alla ämnen kring årets Nobeltema: Frihet startar.​​​​​​​

Tisdag 21 november Idrott. 
Kom ihåg att ta med ombyteskläder samt handduk. Det är viktigt att träna på att byta om och att duscha.

Fredag 24 november Läxor.
Sista dagen för återläsning av läsläxa. Ny läsläxa delas ut till fredag 1 december.

Sista dagen för inlämning av matematikläxa. Ny matematikläxa delas ut till fredag 1 december.

Pysselläxa

Ta med en toalettrulle och en glasburk till skolan. Glasburken ska vara urdiskad och utan etikett. Föremålen ska användas till pyssel. 

IUP-samtal vecka 49

Måndag 4 december
Tisdag 5 december
Torsdag 7 december

Samtalstiderna skickas ut med informationsbrevet. Om den angivna tiden inte passar försök då att byta med någon annan i klassen. Vid byte 
​​​​​​​är det viktigt att ni i god tid meddelar detta till klasslärare Anna via e-post
anna.spik@friskolanlyftet.se. 
På IUP-samtalen sitter både vårdnadshavare och elev med. 
Vårdnadshavare förbereder sig inför samtalet genom att ta del av den Individuella Utvecklingsplanen i
Skola 24.
Samarbetsövning

Vecka 46

Vi började veckan med hälsa vår nya klasskompis Idun välkommen till oss.
Vi har arbetat med Veckans ord.
Vi har börjat arbeta med hur man skriver en saga och vilka delar som ska finnas med för att det ska bli en bra saga. Denna vecka har vi tränat på att hur man skriver om huvudpersonen.

På NOn denna vecka har vi fortsatt vårt arbete med årstiderna.  
Vi tittat på Livet i mattelandet samt arbetat i våra matematikböcker. Vi har även haft genomgång av räknesättet subtraktion denna vecka.

På SOn denna vecka har eleverna fått redovisat sina intervjuer som de har gjort hemma med en äldre person. De var jätteduktiga allihop.

Första läsläxan har de fått läsa upp. De var alla jätteduktiga.
Vi vill återigen påminna om att det är viktigt att ni läser läsläxan med ert barn flera gånger. Ny läsläxa kommer att lämnas ut med nya sidor som ska läsas tills nästa fredag.

Veckans gemensamma arbete med Förskoleklassen
Denna vecka har vi gemenast arbetat med värdegrunder och hur man är en bra kompis. Vi har arbetat med olika samarbetsövningar. Vi fick tillsammans med en kompis transportera en ballong genom en labyrint. Man fick inte hålla i ballongen med händerna utan man skulle exempelvis hålla den mage mot mage. Vi lekte leken Vad gillar du? Leken går ut på att om man gillar någonting som någon annan gillar så byter man plats.

Vi har pratat om att alla är lika mycket värda hur man än ser ut. Vi arbetade med det genom en metafor till fiskar och havet We may all be different fish, but in the sea we swim together. Alla fick färglägga sin egen fisk, sköldpadda eller delfin och sätta upp i vårt gemensamma hav.
Vi har även tittat på programmet Ugglan och kompisproblemet. Vi hjälpte ugglan att hitta på smarta lösningar på problemen, då ugglan själv inte var så klok i alla situationer. Vi avslutade denna veckas gemensamma arbete med en massagesaga.

Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 46

Måndag 13 november
Ny elev börjar i åk 1. Välkommen!

Tisdag 14 november Idrott.
Kom ihåg att ta med ombyteskläder och handduk. Det är viktigt att träna på att byta om och att duscha.

Fredag 17 november
  • Sista dagen för återlämning av läsläxa. Ny läsläxa delas ut till fredag 24 november.
  • Redovisning av intervju med äldre person.
  • Sista dagen för inlämning av matematikläxa. Ny matematikläxa delas ut till fredag 24 november.

Vecka 45

Veckan började i vanlig ordning med matematik och bild tillsammans med Andrea. I svenskan denna vecka har vi arbetat med veckans ord och vi har även arbetat med bokstäverna M och A i våra Livet i bokstavslandet- böcker.
I matematiken denna vecka har vi pratat om de olika räknesätten samt arbetat i våra matematikböcker.
I So:n har vi arbetat med sista delen i Förr och nu.

Vi har läst en berättelse om en flicka som heter Ester. I och med detta har vi på svenskan pratat om vad en intervju är och hur man går till väga med en sådan.  Vi lekte en intervjulek. Barnen kommer att få med sig dessa frågor i sin läxbok och ska sedan intervjua en äldre person som de känner. De kommer sedan att nästa vecka få redovisa sina intervjuer för varandra.

Denna vecka har vi avslutat vårt gemensamma tema de stora fem rovdjuren i Sverige. Vi lekte favoritlekarna Hur mycket är klockan fru Järv och Kan du sätta svansen på björnen?  Vi gick även en tipspromenad på skolgården med frågor om det vi har arbetat med under dessa veckor.

I torsdags utförde eleverna i Förskoleklassen och klass 1 samarbetesövningar. Vi gjorde en övning där vi skulle ställa oss i en ring och hålla varandra i händerna. Vi presenterade kompisen som stod till vänster om oss och berättade om vad de är bra på. Det var en rolig övning och många fina egenskaper kom fram om era barn. Vi stod även i en ring och höll varandra i händerna samtidigt som vi skulle transportera en rockring ett varv utan att släppa taget om varandras händer. Även denna lek var barnen duktiga på och de samarbetade väl. Vi lekte en variant av hela havet stormar, men istället för att någon åkte ur leken tog vi bort en rockring. Övningen gick ut på att samarbeta så att så många barn kunde få plats i så få rockringar som möjligt.

Under fredagsmorgonen genomfördes en oförberedd brandövning på skolan.
Det var några barn som blev ledsna och tyckte att det var lite otäckt. Efter brandövningen pratade vi med barnen om vad som är viktigt när vi står inför en brand.
Några av barnen ville inte avsluta sina lekar och någon började skala frukt i hallen mitt under utrymningen. Prata gärna med era barn hemma om hur viktigt det är att man gör som man blir ombedd.

Vi har en gymnasiepraktikant från Barn- och fritidsprogrammet hos oss som heter Sebastian. Han kommer att vara i verksamheten under veckorna 45- 50, både i klass och på Fritids.

Anna, Elin och Lisa 

Kom ihåg vecka 44

Höstlov. Ingen skola bara fritids för dem som lämnat in blanketten Anmälan om lovomsorg.

Kom ihåg vecka 45 

Måndag 6 november Matematikläxa lämnas ut till måndag 13 november.

Tisdag 7 november Idrott. Kom ihåg att ta med ombyteskläder samt handduk. Det är viktigt att träna på att byta om och att duscha.

Fredag 10 november
 Läsläxa lämnas ut. Ska återläsas senast fredag 10 november.

Vecka 43

Vi har arbetat med veckans ord. Då det är höstlov nästa vecka så har ingen veckans-ord-läxa delats ut. Efter höstlovet kommer vi att byta ut denna läxa mot läsläxa. Barnen kommer då att få med sig en läsebok hem samt en läslogg.
I läsloggen kommer det att stå vilka sidor som ska läsas. Läsläxan är individuell så baren kan komma att ha olika sidor/olika böcker. I läsloggen ska ni också kommentera att ni har lyssnat på att ert barn har läst. Det är viktigt att barnen läser läsläxan fler gånger. De kommer sedan att få läsa upp sin läxa för en lärare.

I tisdags på musiken pratade vi om vad en orkester är. Vi tittade på olika klipp på olika orkestrar. Vi gjorde sedan vår egen ”pennorkester” Vi tränade på olika rytmer som vi sedan spelade till en känd låt på smartboarden.

I onsdags var vi till biblioteket på spökläsning. Det var spännande. Vi fick ta del av lite olika böcker om kusligheter. Barnen fick sedan låna med sig en bok tillbaka till skolan som ska ligga i deras lådor. Dessa böcker ska vi använda när vi börjar med ”tystläsning”.

Veckans gemensamma tema var människan som var den sista delen i The big five som vi har haft till grund för det senaste veckornas arbete. Vi har fått tagit del av en PowerPoint där vi gick igenom bland annat människans utveckling. Eleverna har skrivit faktaord och meningar om människan ur rovdjursperspektiv, samt fått pysslat ihop en människa genom att klippa ut olika kroppsdelar ur tidningarna och på så vis fått ihop det till en hel människa.

På utomhuspasset gick vi ut på skolgården och letade efter spår av människan. Vi hittade massor. Så som skräp, fruktskal, leksaker osv. Det resulterade i att vi städade skolgården samt förrådet. Vi sorterade våra fynd i kategorierna brännbart, plast, metall, glas och kompost. Ett stort skräplass rullade sedan iväg till vårt miljörum.

Vi avslutade veckan, och inledde höstlovet, med en maskeradfest. De som ville fick klä ut sig. Vi målade ansiktena på dem som ville det. Vi pysslade, åt popcorn, drack "blodsaft", tittade på film och hade disco.
​​​​​​​
Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 43

Måndag 23 oktober 
Läxa i matematik + Svenska- veckans ord​​​​​​​ lämnas ut. Åter till skolan måndagen 6 november.

De elever som ska gå på höstfesten fredag 27 oktober betalar in inträdesavgiften till klasslärarna senast idag.

Tisdag 24 oktober
Idrott. Kom ihåg att ta med ombyte för inomhusidrott och handduk. Det är viktigt på att träna på att byta om och att duscha.

Onsdag 25 oktober kl. 8.30-9.00
Spöksagostund på biblioteket.

Fredag 27 oktober 
Maskeradfest-dag på skolan. De som vill får komma utklädda till skolan.  
Vi kommer bland annat att pyssla, titta på film, dansa.
Tänk då på att om ni klär ut er så får masker och vapen EJ medtagas. 
Vi vill att detta ska vara en rolig dag där ingen ska behöva bli rädd.

OBS! Extralådan

Tänk på att det är ett skiftande väder. Vi har haft både blöta och kalla barn under de senaste veckorna. Var noga med att titta i extralådan, så att det alltid finns extrakläder till era barn. Det kan ske flera byten per dag vid ostadigt väder.
Fru Järvs klocka

Vecka 42

Vi har arbetat vidare denna vecka med veckans ord som var bur, blå, bil och bär.

Kom ihåg att lämna in läxan i tid! Det gäller både i svenskan och matematiken.

På musiken lekte vi lekar från förr i tiden. Vi kopplade det till vårt arbete som vi arbetar med i samhällskunskapen. Favoritleken blev Här var det dans som är en  variant av blindbock.

Vi har arbetat med faktatexter även denna vecka. Den handlade om järven utifrån veckans tema.

Idag fredag har vi haft leksaksdag. Det passade väldigt bra ihop med veckans arbete på SO:n som just handlade om Hur man lekte förr. Vi diskuterade om vilka leksaker vi hade med oss och om vad vi brukar leka. Vi jämförde det med hur det var för 100 år sedan.
 
Veckans gemensamma tema var Järven.
Barnen har i vanlig ordning fått sett en presentation om järven, samt skrivit tre enkla faktameningar, som vi gemensamt kommit fram till efter presentationen.
​​​​​​​De har även fått pysslat en järv med hjälp av papper, silkespapper och lim.

Under utomhuspedagogiken har barnen fått studerat sitt träd för oktober månad. Hur ser trädet ut, vad har hänt med löven eller barren och hur ser det ut runt omkring trädet. De har även fått lekt hur mycket är klockan fru Järv? (Bild).

Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 42

Måndag: Läxa i svenska-veckans ord samt matematikläxa lämnas ut.
Åter till skolan måndag 23 oktober.

Tisdag 17 oktober
Idrott. Kom ihåg att ta med ombyte för inomhusidrott och handduk.
Det är viktigt på att träna på att byta om samt att duscha.

Fredag 20 oktober
Leksaksdag. Inga vapen eller masker.​​​​​​​
Sista dagen att lämna in blanketten Ansökan om lovomsorg  för fritids under höstlovet (vecka 44).

Föräldrarådsmöte

Torsdag 19 oktober
kl. 17.30- 19.00 i ​​​​​huvudbyggnaden

Ta kontakt med föräldraråds-representanterna om det är någonting ni vill att de ska ta upp.
Björn (Alvins pappa).

OBS! Extralådan

Då vädret varierar, är det viktigt att barnen har rätt kläder efter väder. 
Se till att varje dag vid hämtning ta för vana att kolla i extrakläderslådan om det är något som saknas samt att plocka ur torkskåpet på era barns kläder.

Vecka 41

Veckan började i vanlig ordning med matematik samt en bildlektion tillsammans med Andrea.
Första läxan är inlämnad både i matematik och i svenska. Alla har gjort det jättebra. Vi saknar dock någras läxor. Vi ber er att lämna in dem så fort som möjligt. Ny läxa till vecka 42 är utlämnad.

Vi har under svenskapassen arbetat mycket med våra faktatexter om lodjuret, som var veckans gemensamma tema.
Under matematikpassen denna vecka har vi arbetat både i böckerna samt arbetat med pengar genom att leka affär.
I So:n denna vecka har vi fortsatt med kapitlet  Förr och då. Vi har diskuterat om hur det var att bo i staden och på landet. Vad var lika och vad skiljde dem åt. Vi arbetade även i vår SO-bok.
Vi avslutade veckan med att arbeta med Livet i bokstavslandet.

Veckans gemensamma tema har alltså varit lodjur.
Vi har tagit reda på information kring lodjuret, och tillsammans kommit fram till de faktaord och meningar som barnen tycker är viktiga gällande detta djur. Barnen har även tränat på sin skrift i form av att skriva dessa ord eller meningar på ett eget faktablad.  Då vi i största mån försöker att utforma lärande ut efter veckans tema, har vi också läst om Plupp och lodjuret. Barnen har även fått skapat ett eget lodjur med hjälp av en toalettrulle, färg och piprensare!

Anna, Elin och Lisa

Kom ihåg vecka 41

Måndag 9 oktober
Läxa i svenska-veckans ord samt matematikläxa lämnas ut.
Åter till skolan måndag 16 oktober.

Tisdag 10 oktober 
Idrott. Kom ihåg att ta med ombyte för inomhusidrott och handduk. 
​​​​​​​Det är viktigt på att träna på att byta om samt att duscha.

Extralådan

Vi vill påminna alla föräldrar om att titta i extralådan och se om det är något som fattas och i så fall fylla på.
Barnen är ibland i behov av att byta till exempel blöta kläder under en regnig skoldag. 
​​​​​​​Se även över ytterkläder, då det är skiftande väder, så att barnen varken behöver frysa eller bli blöta under raster eller andra aktiviteter.
Hur många kottar går det åt att bilda ordet VARG?
Att träffa ett träd med en kotte är inte alltid så lätt.

Vecka 40

Vi började veckan med att arbeta med Veckans ord. Orden denna vecka var måne, nio, nos och nål. Vi började med att lägga ordbildspussel just med dessa ord. Sedan gick vi över till vår arbetsbok för att fortsätta arbeta med orden där.

På So:n denna vecka har vi fortsatt vårt arbete med Förr i tiden. Vi har tittat på filmsnuttar om hur det kunde se ut i skolan för 100 år sedan. Vi stannade upp i filmerna och jämförde likheter och olikheter med skolan nu och då.

Vi har fortsatt att arbetat klart med våra faktatexter om björnen. Vi har även påbörjat nya faktatexter om veckans tema som är vargen.

I matematiken har vi arbetat i våra matematikböcker.

Vi har även gjort en till del i vår Tummen upp- bok. Denna vecka testade vi att höra var i ordet ett speciellt ljud hörs. Barnen arbetade på bra.
 
Veckans gemensamma tema har varit vargen.
Vi har fått höra sagan om Rödluvan. Vi arbetade aktivt med den i skogen under ett av utepassen. Vi skulle lägga ut bilder från boken i kronologisk ordning utifrån frågeställningarna, hur börjar boken, vad är problemet/händelsen i boken och hur slutar boken? De arbetade i sina grupper och fick diskutera sig fram hur det tyckte att bilderna skulle ligga. Det var även några från några grupper som vill dramatisera boken. Vi fick se många fantastiska framträdanden.

Vi har tittat på en powepoint om vargen. Efter den började vi arbeta med våra faktatexter och faktaord. Vi har skapat vargtavlor som sitter vid våra faktaord och faktatexter.

På matematikpasset ute har vi arbetat med antal. Vi har kastat kottar på ett träd och fört statistik över det, räknat ihop hur många kottar vi får tillsammans om vi tar en kotte för varje år som vi är gamla. Vi har fyllt i bokstäverna v, a, r, g med kottar och räknat hur många kottar vi behöver.
​​​​​​​
Anna, Elin och Lisa